4shared

PSYCHO-EDUCATIE EN OEFENINGEN

Home/PSYCHO-EDUCATIE EN OEFENINGEN

Over chronische pijn

Chronische pijnklachten zijn pijnklachten zonder duidelijk somatisch (lichamelijk) substraat. Patiënten met chronische pijn krijgen na medisch onderzoek daardoor vaak geen duidelijke diagnose te horen. Het hebben van pijnklachten zonder dat zij uitleg of een diagnose krijgen, betekent voor veel patiënten meer onrust en kan aanleiding zijn voor het verder zoeken naar verklaringen en behandelingen. Bij veel chronische pijnsyndromen, zoals chronische lage rugklachten, whiplash en fibromyalgie, lijkt er één gemeenschappelijke pathogenese te zijn: sensitisatie van pijnmodulerende systemen in het centrale zenuwstelsel, zowel spinale als supraspinale. Deze centrale sensitisatie wordt gefaciliteerd door een groot aantal factoren die bijdragen aan het in stand houden van de pijn op een inter-individueel verschillende manier. Hoe sensitisatie door medische, psychologische en maatschappelijke factoren kan ontstaan en blijven bestaan, vraagt om onderzoek vanuit een bio-psycho-sociaal model. Als de patiënt sensitisatie als verklaring voor chronische pijn krijgt en de relatie legt tussen pijn en de factoren die de sensitisatie onderhouden, dan is dit een belangrijke stap voor een behandeling gericht op het omgaan met deze factoren. Lees verder..

• Educatieve filmpjes over chronische pijn – In het Nederlands:

– Begrijp de pijn:  klik hier

– De pijn begrijpen: deze informatie is meer gericht op kinderen, maar wel heel helder uitgelegd. Daar waar gesproken wordt over school kan werk worden gezet: klik hier

• Educatieve filmpjes over chronische pijn – In het Engels:

– Understanding pain- Brainman chooses: klik hier

• Educatieve filmpjes over chronische pijn – In het Duits:

– De pijn begrijpen: klik hier

–   klik hier

Over Acceptance and Commitment Therapy

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy (Hayes, Wilson & Strosahl). Dit is een derde generatie gedragstherapie die cliënten helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen (Acceptance), zodat men kan blijven investeren in de dingen die ze écht belangrijk vinden (Commitment). Het doel van ACT is niet het reduceren van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht. Bij ACT wordt er veel gebruikt gemaakt van metaforen en oefeningen; men ontwikkelt zo op een ervaringsgerichte manier de verschillende ACT-vaardigheden.

• Educatieve filmpjes over wat ACT is:

– Self Compassion – NL ondertiteld: klik hier

– Leef met doelen of leef je vanuit je waarden: klik hier

– Evolution of the human mind: klik hier

Over stress

Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties. Eigenlijk heeft iedereen last van stress. Stress is namelijk gewoon ‘spanning’ en iedereen heeft een beetje spanning nodig om goed te functioneren. Pas wanneer er teveel spanning is, krijg je last van klachten. In de volksmond wordt alleen dit stress genoemd.

Stress zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor ‘actie’. Onder invloed van het hormoon adrenaline gaat er meer bloed naar je hart en spieren en minder naar je spijsverteringsstelsel. Je hartslag en ademhaling gaan sneller, waardoor je snel kunt reageren op het ‘gevaar’. Een stressreactie is bedoeld om maar voor een korte periode aanwezig te zijn. Je lichaam heeft vervolgens even de tijd nodig om te herstellen. Als de stress echter lang aanhoudt, kan het lichaam niet herstellen en kun je last van symptomen krijgen.

Stress ontstaat wanneer de draaglast die je te verwerken krijgt groter is dan je draagkracht. Simpel gezegd heb je teveel hooi op je vork (genomen). Hoe groot iemands draagkracht is, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen kunnen dus meer stressvolle situaties aan dan andere.

Meer informatie over stress vindt je in onderstaande educatieve filmpjes:

– Managing Stress – Brainsmart – BBC: klik hier

– The Fight Flight Freeze Response: klik hier

– The stress response – fight of flight: klik hier

– How Stress Affects Your Body and Mind: klik hier

– How stress affects your brain: klik hier

– Effects of stress on your body: klik hier

– How stress affects your body:  klik hier

– How does stress affect the body when dont manage it: klik hier

– Freeze and faint of possum: klik hier

.